16 sep 2010

Visagie cursus

Gisterenavond ben ik met een vriendin meegeweest als model voor haar cursus visagie aan de schoonheidsschool in Hasselt. Ze had me verteld dat ik niets moest doen, behalve zitten en me mooi laten maken. Spannend!
Nu, eerst wilde ik niet gaan want ik haat het als mensen aan me frutselen, maar het leek me een leuke ervaring én ik wilde het voor mijn lezers (jullie dus!) doen. En ik moet toegeven: ik heb veel geleerd over dat wereldje. Vandaag dus een kort verslagje van mijn avondje!



Allereerst: het gebouw. Zo mooi en modern! Jammer genoeg heb ik geen foto kunnen trekken, het was veel te donker. Maar hierboven zie je een foto die ik op het internet heb gevonden.
De cursus vond plaats in een supermooie zaal, met van die spiegels met lampen aan de zijkant, zoals in de films! (onderaan staan de foto's) Het meisje waar ik mee kwam had een gigantische koffer vol met make up, ik kwijlde echt bijna!



De lerares was een superbekende visagiste: Michèle Feyaerts. Misschien klinkt de naam niet bekend in de meeste oren, maar Michèle heeft gewerkt voor onder andere VTM en VT4 en heeft de make up gedaan van talloze tijdschriften en zelfs voor de koninklijke opera (of zoiets)! In ieder geval, ze is géén groentje op het gebied van visagie.
Voor de cursus moesten de visagisten twee looks maken: ééntje met heel veel kleur, lekker fel, en de andere moest een neutrale look worden. Ze besloten om met de felle look te beginnen zodat we met een neutrale look terug naar huis konden gaan. Goed idee, mijn zussen zouden me anders héél hard uitlachen!


Hier draag ik mijn ogen met felle, groene en blauwe make up. Je ziet het niet zo goed, maar de echte foto's komen volgende week pas binnen. Ik was echt geschrokken toen ik mezelf bekeek!

Vervolgens gingen we foto's laten maken. Door een professionele fotograaf. In een fotostudio. Juist ja. Ik was zo nerveus! Zeker toen de foto's keer op keer niet goed leken te zijn. Eerst was ik te bleek, toen glansde ik teveel, toen was de kleur van de oogschaduw niet fel genoeg,... Om de seconde moest ik bijgepoederd worden met poeder en bronzer (ik was blijkbaar écht wit). Uiteindelijk stond ik daar met een centimeter poeder op mijn gezicht!

Voor de neutrale look had mijn vriendin enkel mijn ogen opnieuw gedaan. Dat bespaarde veel tijd want we liepen al achter op schema doordat ze mijn haren krulde met een krultang. Daarna wéér foto's en toen konden we naar huis! Nog enkele sfeerfoto's:



Ik vond het een enorm leuke ervaring, maar ik weet nu al dat ik geen model of visagist of stylist wil worden. Mijn vriendin heeft echt 4 uur aan een stuk rechtgestaan! En als model is het ook echt niet gemakkelijk - ik was maar een amateur, maar ik denk dat de echte modellen veel gecommandeerd worden.

Oh, ik heb ook nog enkele beautytips opgevangen tijdens de cursus. Zo vertelde Michèle dat je éérst je mascara moest opdoen, en daarna met een verwarmde wimperkruller je wimpers moest krullen. Dan zou de mascara eerst warm worden, dan afkoelen en in een krul blijven zitten. En als je zwarte haren hebt, zoals ik, moet je je wimpers met donkerbruine wenkbrauwpoeder inkleuren. Altijd een tint lichter dan je eigen haarkleur, dus. Oh, en je foundation met een gewoon sponsje aanbrengen is even goed als een foundationkwast!

De foto's komen volgende week, dan zal ik ze online plaatsen.

Heeft er iemand van jullie al zoiets meegemaakt?

Veel liefs,
Diana