19 jul 2010

Boekentip

Zoals ik al in mijn vorige post aanhaalde verveel ik me nogal in de zomer. Vooral als het zo warm is, dan heb ik helemaal geen zin meer om iets te gaan doen met mijn vrienden. Daarom kruip ik liever in de zetel met een goed boek en een glas ijskoude cola.

Het boek dat ik nu aan het lezen ben is eentje die ik een jaartje terug gelezen heb. Het gaat om The Host van Stephenie Meyer, dezelfde geniale schrijfster van de Twilight-reeks.

Wandelaar, de gastziel die Melanie's lichaam gekregen heeft, wist al dat het moeilijk was om in een mensenlichaam te wonen: de overweldigende emoties, de levendige herinneringen. Maar één ding had ze niet verwacht: de vorige bewoonster weigert haar geest te laten overnemen. Melanie vult Wandelaars gedachten met beelden van Jared, de man van wie ze zielsveel houdt. Wandelaar kan zich niet verzetten tegen de herinneringen van haar lichaam, en ze verlangt naar een man die ze nooit heeft ontmoet. Dat is het begin van een romantisch en meeslepend verhaal over twee meisjes in één lichaam, met dezelfde geliefde…

Boeiend, toch? Ik moet zeggen dat mijn nieuwsgierigheid voor dit boek voor het eerst geprikkeld werd een jaar geleden door de schrijfster. Als het van een andere schrijver was, zou ik dit boek overslaan tijdens mijn zoektocht naar nieuw literatuur in de bieb. Ik weet het, het klinkt nogal stom, maar gelukkig ben ik dit boek tegengekomen want ik heb nog nooit zoiets gelezen.

Op het eerste zicht zou je denken: aliens die de aarde overnemen? SAAI. Dat dacht ik dus ook, maar aangezien ik Stephenie Meyer's schrijfstijl al kende waagde ik toch mijn kans. Ik moet eerlijk toegeven dat de eerste paar hoofdstukken best wel traag vooruit gingen. Maar al snel komt het verhaal op gang. En man man, wat een verhaal!

Ik kon gewoon niet stoppen met lezen. Ook al was het zomer, ik las liever dan dat ik buiten ging genieten van het mooie weer. Dat zegt toch al veel! Meyer's schrijfstijl sleept je echt mee, je voelt je één met het hoofdpersonage (of hoofdpersonages, kan ik beter zeggen). Op bepaalde momenten was ik zó into het verhaal dat ik begon te wenen als het hoofdpersonage begon te wenen.

Ook het verhaal is speciaal. Laat je niet afschrikken door de aliens, dit verhaal is echt veel meer dan de zogenaamde bodysnatchers. Het is een episch en gecompliceerde liefdesverhaal dat ik persoonlijk beter vind de Twilight-reeks. Misschien komt het omdat er nog niet zo'n gigantische hype is verschenen zoals bij Twilight, ik hou namelijk meer van boeken die een beetje onbekend zijn :)

In ieder geval, na een jaar heb ik het boek opnieuw uit de kast gehaald. En net zoals de eerste keer word ik weer zo hard meegesleept in het verhaal. Dit is een echte aanrader voor als je eventjes je hoofd wilt leegmaken en wilt genieten van een geweldig verhaal dat zeker blijft hangen en binnenkort een even grote hype gaat veroorzaken zoals Twilight, mark my words!

'Zielen' van Stephenie Meyer is te koop in de boekhandels voor €19,95.