24 jul 2010

Olie als make up remover

Zoals ik in mijn vorig artikeltje al kort heb aangehaald, verwijder ik mijn oogmake up met olie. Ja, gewone olie!

Ik heb al vaker gelezen dat oog make up afhalen heel goed lukt met gewone olie (zie Michelle Phan, Beautygloss,...). Ik was ook heel benieuwd naar deze methode, dus heb ik het gewoon eens uitgeprobeerd. Ik ging er vanuit dat iets wat je in je lichaam stopt niet slecht kan zijn om op je lichaam te gebruiken.

Aangezien ik geen olijfolie vond in mijn kast, heb ik maïsolie gebruikt. Dit werkt even goed! Ik heb ook eens op internet rondgesnuffeld, en ik las dat alle soorten olie werkt, zelfs motorolie! (ew!)

Men gaat namelijk uit van het principe: olie verwijdert olie. Als je een substantie wilt verwijderen, moeten de chemische bindingen dat de substantie bij elkaar houdt verbroken worden. Als je nu olie gebruikt om je make up te verwijderen spreken we van het chemische principe "like dissolves like". Dit betekent dat olie andere substanties met een gelijkaardige chemische structuur zal verbreken. Laat nu in dit geval zijn dat de meeste make up gebaseerd zijn op olie!

In de cosmetica wereld gebruikt men deze "like dissolves like" principe ook om cleansers of removers te maken op basis van olie (dit kan ook op basis van water zijn, maar dat is een heeeel ander verhaal dat ik bewaar voor een ander artikeltje ;) ).
Als je een goedkoper alternatief zoekt, aangezien goede make up removers soms wel duur kunnen zijn, gebruik dan olie! Natuurlijk kan je motorolie gebruiken, maar het veiligste zijn de plantaardige olieën zoals olijfolie, maïsolie, kokosnootolie, jojoba olie,... Bovendien zal de olie je huid ook lekker zacht maken en je wimpers voeden.

Als je toch snel last krijgt van gerstekorrels onder je ogen, gebruik dan een tonic achteraf om al de olie weg te halen. Olie kan namelijk ook gerstekorrels veroorzaken. Niet schadelijk, maar heel vervelend. Oh, en gebruik liever ook geen babyolie want dit veroorzaakt veel vaker dit soort probleempjes!


Veel liefs,
Diana

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Handig artikel ! =) alleen ik ben ook wel blij met me gel cleanser hehe.

Diana zei

Ja dat is natuurlijk het veiligste! :)

RWNN. zei

ik heb een remover van garnier haha dat heb ik tog liever als olie. :)

Een reactie posten

Lief dat je een comment achterlaat, je t'aime!